بانوی آب

بانوی آب

بانوی آب در پیام رسان ایتا: @banooyeab

طبقه بندی موضوعی
پربیننده ترین مطالب
چهارشنبه, ۱۷ شهریور ۱۴۰۰، ۰۶:۲۴ ب.ظ

خلقت

در تفسیر و تشریح ایات ۵-۶-۷ سوره مبارکه الطارق با توجه به بیان خلقت انسان از صلب و الترائب آیا فرزند فقط از پدر است یا هر دو والدین مد نظر هستند؟

 

فلینظر الانسان مم خلق

یعنى انسان باید بیندیشد که از چه خلق شده، و مبداء خلقتش چه بوده و چه چیزى به دست خداى تعالى به این صورت انسانى در آمده ؟

جمله مورد بحث به خاطر اینکه حرف (فاء) در اولش آمده متفرع بر آیه قبلى، و نتیجه گیرى از مطلبى است که فحوایش با کمک سیاق بر آن دلالت دارد، و حاصل معنا چنین است : وقتى معلوم شد هر نفسى به ذات و اعمالش نزد خدا محفوظ است، و هیچ چیز از او فانى و از اعمال او فراموش نمى شود،

پس انسان باید بپذیرد که به زودى به سوى پروردگارش بر مى گردد، و طبق آنچه کرده جزا داده مى شود، و این برگشتن را بعید نشمارد، و اگر مى خواهد بفهمد که هیچ بعید نیست و به معاد یقین پیدا کند نظر کند به خلقت نخستینش، و به یاد آورد روزى را که قطره اى آب جهنده بود، که از فضاى مابین استخوانهاى پشت و استخوانهاى سینه خارج مى شود.

خوب، همان کسى که آن آب را توانست به صورت انسان امروز در آورد، چرا نتواند با همان قدرت کامله اش بعد از مردن دوباره او را برگرداند؟!

در این دو آیه کلمه (خلق ) به صیغه مجهول (خلق شده ) آمده، و نام فاعل را که خداى سبحان است نبرده، و این اشاره است به اینکه از شدت ظهور لازم نبوده که نام او برده شود، همه مى دانند که خالق این خلق شده خدا است.

استدلال بر قدرت خدا بر احیاء اموات به خلقت انسان از آبى جهنده که از بین (صلب) و (ترائب) خارج مى شود

خلق من ماء دافق

آبى را که با سرعت و فشار جریان داشته باشد آب دافق گویند، که در اینجا منظور نطفه آدمى است، که با فشار از پشت پدر به رحم مادر منتقل مى شود، و این جمله جواب از استفهامى تقدیرى است که جمله (مم خلق ) آن را مى فهماند (و آن همین است که بعد از اندیشیدن، از خود مى پرسد من از چه خلق شده ام ؟ جوابش هم جمله مورد بحث است که مى فرماید از آبى جهنده ).

 

یخرج من بین الصلب و الترائب

کلمه (صلب ) به معناى پشت، و کلمه (ترائب ) جمع (تریبه ) است که به معناى استخوان سفید است

مفسرین در توجیه این آیه اختلافى عجیب به راه انداخته اند، و ظاهرا منظور از جمله (بین الصلب و الترائب ) این است که : منى از نقطه محصورى از بدن خارج مى شود که آن نقطه بین استخوانهاى پشت و استخوانهاى سینه قرار دارد.

البته این را یاد آور شویم که مراغى صاحب تفسیر معروف به (مراغى ) در ذیل این آیه از بعضى اطباء توجیه دقیق و علمى براى این آیه نقل کرده اگر کسى بخواهد مى تواند به آنجا مراجعه کند.

بله فرزند تکوینا متعلق به پدر و مادر است اما مسأله ولایت مربوط به پدر است مگر در موارد خاص


https://quran.anhar.ir/tafsir-14547.htm

 

لینک کوتاه: https://b2n.ir/b35036

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی