بانوی آب

بانوی آب

بانوی آب در پیام رسان ایتا: @banooyeab

طبقه بندی موضوعی
پربیننده ترین مطالب

۲۶ مطلب در تیر ۱۳۹۹ ثبت شده است

❤️«تنظیم محبت» اولین روش تربیتی حضرت زهرا «س» ❤️

💟وقتی انسان به‌خوبی تربیت می‌شود که در محبت افراط و تفریط صورت نگیرد. امروز برخی خانواده‌های ما یا زیادی محبت می‌کنند یا کمبود محبت دارند که باعث ضعف‌هایی در فرزندان می‌شود، در حقیقت بیشترین حجم مشکلات جامعه یا به‌دلیل زیادی محبت است یا به‌دلیل کمبود محبت.

💟مبدأ محبت باید خدایی باشد، امام علی (ع) می‌فرماید: «المُؤمِنُ مَن کانَ حُبُّهُ لِلّهِ وبُغضُهُ لِلّهِ وأخذُهُ لِلّهِ وتَرکُهُ لّلّهِ؛ مؤمن، کسی است که دوست داشتنش برای خدا، نفرت داشتنش برای خدا، گرفتنش برای خدا و رها کردنش برای خدا باشد» (غرر الحکم: ج۲ ص ۳۷ ح ۱۷۴۲). امام صادق (ع) نیز فرمود: «هَلِ الإیمانُ إلَّا الحُبُّ و البُغْضُ؛ آیا ایمان چیزی جز حب و بغض است». پس ما باید حبّ‌مان را تنظیم کنیم.

💟عدم‌تنظیم محبت، ما را از جهاد در راه خدا بازمی‌دارد
مسیر تربیت‌مان هم باید الهی باشد، گاهی اوقات به ما گفته می‌شود "محبت کن"، بگوییم چشم و گاهی اوقات به ما گفته می‌شود "محبت را کم کن"، باز هم بگوییم چشم و حرف‌شنوی داشته باشیم. خداوند در آیه ۲۴ سوره توبه می‌فرماید: در میدان جهاد محبت‌هایتان را تنظیم کنید «قُلْ إِنْ کانَ آباؤُکُمْ وَ أَبْناؤُکُمْ وَ إِخْوانُکُمْ وَ أَزْواجُکُمْ وَ عَشیرَتُکُمْ وَ أَمْوالٌ اقْتَرَفْتُمُوها وَ تِجارَةٌ تَخْشَوْنَ کَسادَها وَ مَساکِنُ تَرْضَوْنَها أَحَبَّ إِلَیْکُمْ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ جِهادٍ فی‏ سَبیلِهِ فَتَرَبَّصُوا حَتَّی یَأْتِیَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ وَ اللَّهُ لایَهْدِی الْقَوْمَ الْفاسِقینَ». آنهایی در جهاد با امام علی (ع)، امام حسن و امام حسین (علیهما السلام) و جهاد دفاع مقدس شرکت نکردند و امروز هم در جهادها شرکت نمی‌کنند که محبت زیادی به دنیا و تعلقات آن دارند.

💟علاوه بر اینها، مقصد محبت هم باید خدایی باشد، اگر این‌طور باشد می‌فهمیم که باید اول خدا را، بعد اولیای خدا را و بعد خودمان را و بعد دیگران را دوست داشته باشیم. وقتی محبت تنظیم شود آن موقع در صورت نیاز فرزند و همسرش را هم برای اسلام فدا می‌کند، (کربلا یعنی گذشت از هرچه هست) تا محبت‌مان را تنظیم نکنیم کربلایی نمی‌شویم. خانواده حضرت فاطمه (ع) همگی کربلایی بودند و این از ماجرای مباهله برداشت می‌شود، در جریان مباهله همه آمدند جانشان را وسط گذاشتند، فاطمه زهرا (ع) کربلایی بود که برای ولیّ امر خود به پشت در آمد، حضرت زینب (س) و… نیز همین‌طور، این یعنی محبت را می‌شود تنظیم کرد. امروز اگر ما از سر کار خود نمی‌زنیم تا خودمان را به نماز اول وقت برسانیم، یعنی محبت را تنظیم نکردیم، حتی اگر می‌ترسیم امر به معروف و نهی از منکر کنیم به‌خاطر اینکه ممکن است اقوام از ما ناراحت شوند، به‌خاطر عدم تنظیم محبت است.


💧به بانوی آب بپیوندید👇
https://eitaa.com/joinchat/1242038283C53201e044e

  • سارا طالبی


در ایه 228 سوره بقره منظور از درجه بنابر کلام امام رضا «ع» در کتاب وسایل الشیعه همان پرداخت نفقه است حال سوالی که مطرح 
می شود این است که با وجود اینکه خداوند متعال در دین اسلام خود حق و تکلیف زن و مرد را مشخص نموده اند و زن و مرد حق انتخابی ندارند پس چطور مرد را به خاطر پرداخت نفقه برتر از زن می دانند؟ همین ایه و مفهوم ان نشان می دهد که خداوند متعال کار اصلی  وبرتر را به عهده مرد قرار داده اند و زن  کار خاصی انجام نمی دهد آیا از این برتر بودن مرد بخاطر پرداخت نفقه برداشت فرودستی برای زن نمی شود توجیه وحکمت چیست ؟ چرا خداوند وظیفه مرد را نسبت به زن بالاتر می داند ؟ مرد چه  
کاری انجام می دهد که ارزش کار بالاتر را دارد؟


آیه شریفه ای که به آن اشاره کرده اید درباره طلاق رجعی است و می فرماید: «... در آن ایام (ایام عده طلاق) اگر شوهرانشان (شوهران زنان طلاق داده شده) قصد اصلاح داشته باشند به بازگرداندنشان سزاوارترند. و برای زنان حقوقی شایسته است همانند وظیفه ای که بر عهده آنهاست ولی مردان را بر زنان مرتبتی (درجه ای) است و خداوند پیروزمند و حکیم است.[۱] 

آنچه در این آیه به آن اشاره شده است یک اصل مهم است که از نظر اسلام وظایف و حقوق زن با یکدیگر تناسب دارند (همانطوری که وظایف و حقوق مرد با هم تناسب دارند) یعنی بین حقوق زنان با وظایف آنها تساوی وجود دارد. و البته عکس آن نیز صادق خواهد بود یعنی اگر برای کسی حقی قرار دهند در مقابل وظایفی هم به همان اندازه بر گردن او قرار خواهند داد. این اصل مهم ریشه و منشأ عدالت بین زن و مرد است.

  • سارا طالبی

 

چرا حضانت فرزندان بعد از 7 سالگی به پدر داده میشود ؟ در صورتی که مادر و فرزندان باهم رابطه بهتر وتمایل بیشتری به هم دارند؟

 


به این پرسش توجه به چند نکته بایسته است:

یک. قانون‏گذارى‏

1- 1. در قانون‏گذارى به طور معمول، وضع غالب و نوع انسان‏ها ملاحظه مى‏گردد، نه موارد خاص و استثنایى. البته در صورت لزوم براى موارد استثنا نیز از طریق تبصره، قواعد جزئى‏ترى وضع مى‏گردد.

1- 2. قوانین و روبناهاى حقوقى به طور عمده، باید در کل نظام حقوقى مورد توجه قرار گیرد. مسئله حضانت نیز جزئى از مجموعه حقوق مدنى اسلام است که بدون توجّه به کل مجموعه، فلسفه آن روشن نخواهد شد.

1- 3. در مسئله حضانت، امورى چند مورد توجه است؛ از جمله: عواطف مادر، عواطف پدر، عواطف فرزند (با توجّه به روان‏شناسى دختر و پسر)، مسائل مربوط به آینده فرزند (مانند شیوه‏ها و مدل‏هاى الگوگیرى در زندگى)، مسائل تربیتى فرزند، حقوق اقتصادى و تأمین نیازهاى مادى فرزند، زندگى آینده پدر و مادر و ....

  • سارا طالبی

✳️ در این مجال سعی داریم به این موضوع برسیم که انسان چه جنس مذکر باشد و چه جنس مونث ، همگی از فطرت پاک خدایی بهره برده اند ؛ کما اینکه خداوند بارها در قرآن کریم متذکر شده که تقوا در بین شما برای من اهمیت بیشتری دارد . در واقع با این مطلب خداوند به ما انسانها این مورد بسیار مهم را گوشزد می کند که نه جنسیت (اعم از زن و مرد) و نه نژاد و نه قومیت و نه رنگ پوست و ... هیچکدام برای من ارجحیت ندارد "انّ اکرمکم عندالله اتقاکم ؛ به درستی که با کرامت ترین شما نزد من باتقواترین شماست)

❇️ در این مورد در کتاب "زن در آیینه جلال و جمال" نوشته آیت الله جوادی آملی اینگونه آمده است: 
انسانها بر فطرت توحیدی خلق شده اند و این به گذشته یا حال اختصاصی ندارد ؛ بلکه آینده هم محکوم به همین حکم است ؛ 
طبق نکته قرآنی که آمده "لا تبدیل لخلق الله" 

⭕️ نکته:(اینجا یک نکته ادبیات عرب مطرح هست که گفتن آن خالی از لطف نیست)
واژه ی "لا" در عبارت فوق لای نفیِ جنس هست 
(جنس منظور از نگاه جنس مذکر و مونث بودن) و نفیِ جنس (یعنی هردو را ؛ هم مونث و هم مذکر بودن را نفی میکند) و درواقع عمومیت دارد بین جنس مذکر و مونث... 

(در عبارت "لا تبدیل لخلق الله" یعنی این فطرت توحیدی که برای همه انسانها هست ، مذکر و مونث بودنش هیچ فرقی نمی کند تبدیلی بین زمان های گذشته و حال و آینده ندارد بلکه به تمام زمانها مربوط می شود).

جانِ هر شخصی با فطرت توحیدی خلق و با فجور و تقوا( رذیلت ها و فضیلت های اخلاقی) ممزوج و مخلوط هست و از این رو هست که جان ِ آدمی به مراقبت و محاسبت موظف شده است (به جنسیت ربطی ندارد یعنی هر مرد و هر زنی موظف به مراقبه و محاسبه نفس است تا به قله ی تعالی بندگی دست پیدا کند ؛ پس تا اینجا باز هم خدای متعال هیچ تفاوتی از لحاظ جنسیت نفرموده اند ، بلکه تقوا پیشه کردن اصل هست برای همه اعم از زن و مرد)

❇️ إنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ عَلَى السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالْجِبَالِ فَأَبَیْنَ أَن یَحْمِلْنَهَا وَأَشْفَقْنَ مِنْهَا وَحَمَلَهَا الْإِنسَانُ إِنَّهُ کَانَ ظَلُومًا جَهُولًا 
ﻳﻘﻴﻨﺎً ﻣﺎ ﺍﻣﺎﻧﺖ ﺭﺍ [ ﻛﻪ ﺗﻜﺎﻟﻴﻒ ﺷﺮﻋﻴﻪ ﺳﻌﺎﺩﺕ ﺑﺨﺶ ﺍﺳﺖ ]ﺑﺮ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻫﺎ ﻭ ﺯﻣﻴﻦ ﻭ ﻛﻮﻩ ﻫﺎ ﻋﺮﺿﻪ ﻛﺮﺩﻳﻢ ﻭ ﺁﻧﻬﺎ ﺍﺯ ﺑﻪ ﻋﻬﺪﻩ ﮔﺮﻓﺘﻨﺶ [ ﺑﻪ ﺳﺒﺐ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺍﺳﺘﻌﺪﺍﺩﺵ ﺭﺍ ﻧﺪﺍﺷﺘﻨﺪ ] ﺍﻣﺘﻨﺎﻉ ﻭﺭﺯﻳﺪﻧﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺗﺮﺳﻴﺪﻧﺪ ، ﻭ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺁﻥ ﺭﺍ ﭘﺬﻳﺮﻓﺖ ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﺍﻭ [ ﺑﻪ ﻋﻠﺖ ﺍﺩﺍ ﻧﻜﺮﺩﻥ ﺍﻣﺎﻧﺖ ] ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺳﺘﻤﻜﺎﺭ ، ﻭ [ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺳﺮﺍﻧﺠﺎم ﺧﻴﺎﻧﺖ ﺩﺭ ﺍﻣﺎﻧﺖ ] ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻧﺎﺩﺍﻥ ﺍﺳﺖ .(احزاب/٧٢)
طبق این آیه ی شریفه واژه "انسان" نیز عمومی ذکر شده است ، اختصاص به مذکر یا مونث ندارد . بر پایه ی این آیه ، انسان از سرمایه های فطری خود سود می برد و بارِ قرآن که با لفظ "حمل" در آیه اشاره شده همان ولایت، معرفت، دین و ... را انسان باید حمل کند (یعنی مراقبت و محافظت و عمل کند)
در اصل چنین نبوده که این بار بر انسان تحمیل و اجبار شده باشد بلکه با اراده و خواست او همراه شده است.
❇️ اگر انسان با سرمایه ی فطرت پاک و توحیدی خود به انجام وظیفه ی رسمی خود به مراقبه و محاسبه گام بردارد و قدرت بدست بیاورد ، آنگاه است که به درجه ی کمال انسانی و عبودیت دست پیدا کرده و این نظام سخن از مرد و زن نیست ، فقط سخن از انسانیتِ انسان است .


✍️ ف.درّاب چی


📚 تلخیص: از کتاب "زن در آیینه جلال و جمال" نوشته : حضرت آیت الله جوادی آملی

💧به بانوی آب بپیوندید👇
https://eitaa.com/joinchat/1242038283C53201e044e

  • سارا طالبی

🌷مسئله‌ی زنان، مسئله‌ی مهمّی است؛ بهترین کسانی هم که این مسئله را می‌توانند دنبال کنند و حل کنند خود خانم‌ها هستند و خانم تحصیل‌کرده و خوش‌فکر و بااستعداد و خوش‌قلم و خوش‌قریحه کم نداریم؛

🌷امروز در کشور ما بحمدالله خیلی زیاد است. عرض کردم؛ هیچ‌وقت در تاریخ کشور ما این‌همه زن تحصیل‌کرده و فرزانه و برجسته ما نداشتیم؛ نه در محیطهای حوزوی، نه در محیطهای دانشگاهی.

✔️ این‌همه نویسنده‌ی زن
✔️این‌همه شاعر زن
✔️این‌همه محقّق زن، پژوهشگر زن، در رشته‌های مختلف نداشتیم؛

🇮🇷خوشبختانه امروز به برکت نظام اسلامی داریم‌. اینها به برکت اسلام است، به برکت جمهوری اسلامی است، به برکت همان نگاه روشن امام به مسئله‌ی زن است.

❗️هیچ‌وقت ما چنین وضعیّتی را در کشورمان نداشتیم.

🍃 باید خدا را شکر کنیم و از توفیقات او سپاسگزاری کنیم و از او افزایش این توفیق را بخواهیم و شکر این توفیق را بکنیم؛

🍃شکرش هم همین است که عرض کردم:

🔹نگاه به رهنمود الهی
🔹و سلب نگاه از رهنمودهای مادّی

که امروز متصدّی و مباشر آن هم غربی‌ها و آمریکایی‌هایند که خیلی هم پررویند، خیلی هم طلبکارند، خیلی هم هوچی هستند، و اگر کسی بر خلافشان حرف بزند، هجوم تبلیغاتی هم می‌کنند، امّا نباید اعتنا کرد؛

🔺باید ان‌شاءالله پیش بروید.🔺

#رهبر_معظم_انقلاب

💧به بانوی آب بپیوندید👇
https://eitaa.com/joinchat/1242038283C53201e044e

  • سارا طالبی


احکام الهى داراى حکمت و علت هستند . اگر چه ممکن است بعضى از حکمت هاى احکام را بتوانیم به دست آوریم . امّا علت احکام به درستى بر ما روشن نیست . عقل ما با توجه به آموزه هاى اسلامى یا علوم تجربى و حسى مى تواند بعضى حکمت ها را براى احکام الهى و از جمله نگه داشتن « عدّه » استنباط نماید .
قبل از اینکه به ذکر حکمت هاى احتمالى در مورد عدّه بپردازیم ، توجّه به چند حکم فقهى ضرورت دارد؛

۱. عدّه انواع مختلفى دارد که متضمّن حکمت هاى مشترک و خاص است . عدّه طلاق در ازدواج دایم و عدّه پایان مدّت در ازدواج موقت و عدّه وفات در صورت فوت شوهر .
۲. در صورت عدم نزدیکى بعد از ازدواج و یا یائسگى زن در ازدواج موقت ، عده منتفى مى گردد .
۳. زن در زمان عدّه داراى حقوق و تکالیفى است .
با این مقدّمه برخى از حکمت ها را این گونه مى توان شماره نمود :

 

۱. حکمت بهداشتی

بى شک ارتباط جنسى ممکن است زمینه مناسب براى انتقال یا شکل گیرى بیمارى ها و عفونت هاى مختلف فراهم آورد این احتمال در ارتباطات متعدّد جنسى بیشتر و خطرناکتر است . در این میان زن به لحاظ ساختار جسمى و فیزیکى و هم به خاطر فعل و انفعالات طبیعى رحمى قابلیت بیشترى براى دریافت ، پرورش و انتقال بیمارى ها و عفونت ها دارد . زمان عدّه در حقیقت مى تواند نقش قرنطینه براى رحم زن باشد . شاید حکمت سه بار پاک شدن از حیض ۱ براى عدّه نیز اشاره لطیفى به این نکته باشد . چون از نظر فیزیولوژى حیض نوعى خانه تکانى رحم از سلول هاى مرده و عفونت هاى داخلى و خارجى است و سه بار خانه تکانى در عدّه طلاق محیط کم خطرى را براى ارتباط جنسى جدید و تولید نسل ایجاد مى نماید

  • سارا طالبی

ستودن قدرت همسرتان💪🏼

⚠️توجه داشته باشید 
اگر همسرتان را به خاطر قدرتش ستایش کنید،
 او احساس قدرت و برتری می‌کند. 

آنان دوست دارند همیشه قوی به نظر برسند، 
بنابراین زنان باید از قدرت همسران خود 
تعریف و تمجید کنند،
 زیرا مردان به توجه همسرشان نیاز دارند. 

به عنوان مثال از او بخواهید در کنسرو را باز کند😌
 یا در جابه‌جایی وسایل سنگین کمک کند. 

این درخواست، احساس نا‌امنی را در شما 
از بین می‌برد و به او اعتماد به نفس می‌بخشد.

 در اینجا به جای دستور ،
تنها با یک تحسین ساده به او انرژی می‌دهید .


💧به بانوی آب بپیوندید👇
https://eitaa.com/joinchat/1242038283C53201e044e

  • سارا طالبی

 

باتوجه به ایه 226 سوره بقره منظور از ایلاء سوگند یاد کردن مرد است جهت امیزش نکردن با همسر یا به صرف گفتن بدون قسم هم حکم ایلاء را دارد؟

 

خیر قسم خوردن از شرایط تحقق ایلاء است. منتها شرایط دیگر هم دارد👇


آیه ۲۲۶ سوره بقره

«لِلَّذِینَ یُؤْلُونَ مِنْ نِسَائِهِمْ تَرَبُّصُ أَرْبَعَةِ أَشْهُرٍ ۖ فَإِنْ فَاءُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِیم»؛

آنان که با زنان خود ایلاء کنند (بر ترک مباشرت آنها قسم بخورند) چهار ماه انتظار کشند، اگر (از قسم خود) بازگشتند خداوند آمرزنده و مهربان است.
 

تعریف ایلاء

ایلاء بر سوگند شوهر بر ترک آمیزش با همسر دائمی خود برای همیشه یا بیشتر از چهار ماه به قصد اضرار به او، اطلاق می‌شود [۱] و در فقه بابی مستقل است؛ هر چند از آن در باب‌های نکاح، یمین و کفّارات نیز به مناسبت سخن رفته است.


معنای لغوی ایلاء

واژه ایلاء از ریشه «ا ـ ل ـ ی» به معنای سوگند یاد کردن به طور مطلق [۲] [۳] یا سوگندی است که اقتضای مسامحه و کوتاهی درباره کار مورد سوگند داشته باشد. [۴]


معنای اصطلاحی ایلاء

و در اصطلاح فقه سوگند زوج بر ترک آمیزش با همسر دائمی است که با وی مباشرت کرده باشد، به طور مطلق یا مقید به زمانی بیش از ۴ ماه. [۵] [۶] [۷]

  • سارا طالبی



 خداوند متعال همه انسان‌ها را از نفسی واحد و از دو جنس آفریده و با قرار دادن توالد، امکان تکثیر نسل را برای آنها ایجاد کرده است و برای آنکه مرد و زن در کنار یکدیگر قرار بگیرند و با هم زندگی مشترک داشته باشند، در هر یک از آنان گرایشی نسبت به دیگری قرار داده است. البته کل موجودات عالم به صورت زوج آفریده شده اند و خود این زوج آفرینی نشانه نیاز آنها به یکدیگر است یعنی در هر حالت تمامی موجودات و همین طور انسان ،نیازمند، خلق شده‌اند و این تنها خداست که واحد و یکتاست و نیاز به کامل کننده‌ای ندارد و این یکی از حکمت های عظیم خداوندی در امر خلقت موجودات است.
فلسفه خلقت حوا
درباره خلقت و وابستگی دو جنسی انسان امام صادق(ع) فرمود: «وقتی خداوند متعال حوّا را ـ پس از آدم(ع) خلق کرد، اولین باری که چشم آدم به این زن افتاد گفت: خدایا این موجود زیبا و قشنگ کیست؟! ـ و هنوز خداوند جوابش را نداده بود که گفت: ـ مرا با همنشینی با او و نگاه به او مأنوس کن، خداوند فرمود: ای آدم! او کنیز بارگاه من حوّا است. آیا دوست داری که با تو باشد، با تو انس بگیرد و هم‌صحبت تو باشد و اوامر تو را تبعیت کند؟ آدم عرض کرد: بله ای پروردگار من! و بر من است که در مقابل این نعمت، حمد و شکر تو را تا زمانی که زنده‌ام به جای آورم.(1)

  • سارا طالبی

منظور ایه 36 سوره ال عمران ولیس الذکر کالانثی چیست؟ این حرف از زبان مادر حضرت مریم «س» بوده یا فرمایش خداوند متعال است که از نظر  
من به عنوان خالق هستی زن ومرد یکسان نخواهند بود؟

 

 از آیه 36 سوره آل عمران:
«فَلَمَّا وَضَعَتهْا قَالَتْ رَبّ‏ِ إِنىّ‏ِ وَضَعْتهُا أُنثىَ‏ وَ اللَّهُ أَعْلَمُ بِمَا وَضَعَتْ وَ لَیْسَ الذَّکَرُ کاَلْأُنثىَ»،
 نه برتری مردان بر زنان فهمیده می‌شود و نه عکس آن. تنها چیزی که از این آیه برداشت می‌شود، این است که مادر مریم می‌پنداشت که دختران نمی‌توانند کارآمدی پسران را برای فعالیت در معبد داشته باشند و تنها از این جهت پسران بر دختران برتری دارند و این با توجه به عرفی بود که در آن زمان وجود داشت که بر اساس آن، خدمت در معبد را برای دختران به دلیل محدودیت‌هایی جایز نمی‌دانستند.

  • سارا طالبی