تمدن اسلامی (قسمت دوم)
گفتیم که در تشکیل جامعه و تمدن اسلامی مهمترین واحد سازنده اجتماع #خانواده است.
❔حال این سوال مطرح می شود آیا مبنای ساخت واحدهای دیگر اجتماع هم مشابه مبنای تشکیل خانواده است یا خیر.
❎ به عنوان مثال در تمدن مهاجم کنونی ، اجتماع خانواده، سازمانها، شرکت ها، احزاب و انجمن ها همگی بر اساس قراردادهای اعتباری و با محوریت منفعت شخصی شکل گرفته است و نحوه فسخ همه این قراردادها هم تقریبا به یک شکل است.
❔آیا در نگاه اسلام هم خانواده یک اجتماع قراردادی مانند سایر اجتماعات است یا تفاوتهای مبنایی وجود دارد؟
❇️ واقعیت این است که اهداف و کارکردهای اجتماع خانوادگی در اسلام کاملا منحصر بفرد و متفاوت با سایر اجتماعات است و چون خانواده کارکردهای متمایز و ویژه خود را دارد، نهایت تلاش و دقت صورت گرفته که حریم آن از حریم اجتماع بزرگ متمایز باشد.
❇️ در نگاه تمدنی اسلام، اجتماع خانواده بر اساس نیازهای طبیعی و غریزی جسمانی و روحانی اعضای آن شکل می گیرد و نقش هر عضو را خود طبیعت با قرار دادن استعدادهای ویژه آن تعیین کرده است.
مثلا نقش زنانه در کتاب طبیعت با قرار دادن استعدادهای جسمی و روحی خاص مادرانه و همسرانه تعیین شده است و آنگاه کتاب شریعت حقوق و تکالیف زن را به عنوان مادر یا همسر به صورت کاملا هماهنگ با کتاب طبیعت تشریع کرده است.
✅ خانواده در نگاه تمدنی اسلام ، تنها اجتماعی است که افراد مجازند نیازهای طبیعی و غریزی خود را در آن برآورده سازند.
⛔️ بر خلاف آنچه در تمدن مهاجم کنونی ترویج داده می شود، اجتماع اسلامی به هیچ وجه نباید محل برآورده کردن نیازهای غریزی افراد باشد و
👈 اجتماع بزرگ صرفا و صرفا برای کار و تلاش و فعالیت و تولید و آموزش علوم و فنون و هنرها می باشد و این مهم مبنای احکام مرتبط با عفاف در اسلام می باشد.
❇️ در آموزه های اسلامی هدف از تشکیل خانواده
#تولید_و_تربیت_نسل_پاک_توحیدی است که این نسل ثمره #آرامش یافتن زن و مرد در کنار یکدیگر و پیوند روحی آن دو و به #وحدت رسیدنشان در مامن
خانواده است.
❎ لذا تفاوت آشکاری بین نگاه غرب به شیوه های افزایش جمعیت و حقوق طبیعی افراد جامعه نظیر آزادی با نگاه اسلامی وجود دارد.
✍️ شهبازی
💧به بانوی آب بپیوندید👇
https://eitaa.com/joinchat/1242038283C53201e044e